Meest gestelde vragen
Opvang reserveren , wijzigen en stopzetten
Je maakt een afspraak per mail of telefoon om het kinderdagverblijf te bezoeken. Je vult een reservatieformulier in en bezorgt dit zo snel mogelijk aan de verantwoordelijke. Van het moment je hiervan een bevestiging krijgt, is je opvang gereserveerd.
Bij inschrijving heb je een opvangplan vastgelegd. Je kan dat opvangplan wijzigen door dit minstens één maand op voorhand door te geven. Je respijtdagen worden dan ook herberekend op basis van je nieuwe opvangplan.
Je kan je opvang stopzetten door dit minstens 2 maand op voorhand te laten weten. Doe je dit niet? Dan betaal je een opzegvergoeding.
Ja, zowel voor jouw kind als voor de opvang is het best als jouw kind komt wennen. Wennen kan als jouw dossier helemaal in orde is. Spreek af met jouw opvang hoe je jouw kind willen laten wennen.
Prijs kinderopvang
De prijs is afhankelijk van je inkomen. Hoe meer je verdient, hoe meer je zal betalen. De prijs zal variëren tussen €5,47 en €30,37/volle dag (bedragen 2022). Je berekent de prijs Kind en Gezin. Wil je graag meer weten over de dagprijs?
Je berekent de prijs via de website van Kind en Gezin. Je hebt hiervoor je identiteitskaart + pincode + kaartlezer OF itsme nodig.
Neem contact op met jouw kinderdagverblijf. Breng dan tijdens de gemaakte afspraak jouw laatste aanslagbiljet (beide partners), je identiteitskaart + pincode mee. We berekenen dan samen jouw prijs.
Neem contact op met jouw kinderdagverblijf. Breng dan tijdens de gemaakte afspraak jouw laatste loonfiche (+ dat van je partner). We berekenen dan samen jouw prijs.
Je geeft je nieuwe adresgegevens door aan je dienst en vraagt een nieuwe kindcode aan. Wellicht betaal je nu een stuk minder gezien je alleenstaande bent en er dus enkel met jouw inkomen rekening wordt gehouden.
De prijs wordt berekend op basis van je inkomen (+partner). Kan je het bedrag niet betalen? Dan kan je mét dit bedrag naar het OCMW stappen. Zij kunnen samen met jou bekijken of een individueel verminderd tarief mogelijk is.
Facturen en fiscale attesten
Je krijgt elke maand een factuur. Deze komt bij voorkeur per mail toe. Je kan ook steeds jouw facturen in het ouderportaal bekijken. Je moet je facturen steeds binnen de maand betalen.
Je krijgt van Felies jaarlijks een fiscaal attest als je facturen betaald zijn. Je mag voor 2021 (aanslagjaar 2022) maximaal 14 euro per opvangdag en per kind jonger dan 14 jaar (of jonger dan 21 jaar bij een zware handicap) inbrengen als uitgaven. De belastingvermindering bedraagt 45% van die uitgaven.
Deona
Deona is ons digitaal heen- en weer boekje. Je krijgt elke opvangdag een mail met daarop het dagverloop van je kindje. Je ziet onder andere je aankomst en vertrekuren.
Het deona ouderportaal is een ruimte waar jij (als ouder) de heen- een weerboekjes kan bekijken, foto’s downloaden, je facturen en fiscale attesten kan bekijken.
Op het Deona ouderportaal moet je jou registreren met het mailadres dat bij Felies gekend is (waar je jouw heen- en weer boekjes op krijgt). Daarna kan je steeds daar terecht om je facturen en fiscale attesten te raadplegen. Wij (van Felies) hebben geen toegang tot jouw ouderportaal.
Respijtdagen
Tijdens inschrijving heb je een opvangplan vastgelegd. Aan dit opvangplan zijn respijtdagen verbonden. Dit betekent dat je op X aantal dagen (berekend volgens jouw opvangplan) je kind kan thuis houden zonder dat hiervoor een boete wordt aangerekend. Je moet wel jouw opvang steeds verwittigen van de afwezigheid.
Als jouw kind niet komt op een gereserveerde dag, dan zet je hiervoor een respijtdag in. Zijn je respijtdagen op? Dan betaal je de normale dagprijs, zelfs als je kind afwezig is.
Als jouw kind ziek is, dan verwittig je de opvang dat jouw kind niet zal komen. Je hoeft hiervoor geen respijtdag in te zetten als we tijdig een ziekte briefje ontvangen.
Tijdens inschrijving wordt bepaald (aan de hand van het gereserveerde plan) hoeveel respijtdagen je hebt. Je kan dit op je schriftelijke overeenkomst vinden. Je vindt ook steeds het saldo op je laatste factuur.